Ruimte geven

“Het is iedere keer de kunst om lesjes te geven die thuis goed uitvoerbaar zijn, de opdrachten moeten concreet zijn en niet te vergeten ook haalbaar voor ouders.” Dit mailt Annemieke Eshuis van Montessori Kindcentrum De Plotter in Zutphen.


In het thuisonderwijs aan de kinderen uit haar middenbouwgroep wil zij, net als op school, kinderen de ruimte geven voor eigen verwerkingen bij de lesstof. Tijdens de online lessen reikt zij ideetjes aan voor verwerkingen. Verwerkingen die dicht bij het kind staan, en ook thuis uitvoerbaar en te organiseren zijn.


Zij noemt dat: opdrachten met voorbeelden uit het dagelijks leven. Bijvoorbeeld: een lesje omtrek waarbij kinderen de omtrek van vormen en figuren uit hun omgeving kunnen natekenen en berekenen. Of de opdracht om een dierentuin of pretpark te ontwerpen.


Maar ook het oefenen met de verschillende woordsoorten aan de hand van voorwerpen uit bijvoorbeeld de eigen keuken van de kinderen thuis. “Denk maar aan de houten pollepel en het scherpe mes.”