Deze foto’s van een ‘regel-en onthoudschrift’ kreeg ik van Olga Oude Lenferink (leerkracht basisonderwijs in de omgeving van Utrecht).
In dit regel-en onthoudschrift maken de kinderen regelmatig, zelf of met de leerkracht, korte aantekeningen en notities. Dit kan zijn van specifieke uitleg die ze van de juf gekregen hebben, of van regels en strategieën (van spelling, rekenen, begrijpend lezen, enzovoort) die ze toepassen bij het maken van hun werk.
Ook al die andere dingen die ze graag willen onthouden en weer op willen kunnen zoeken, krijgen een plek in het schrift; geschreven, getekend, of opgeplakt.
Het regel-en onthoudschrift laat de overgang van school naar het thuisonderwijs ook soepeler gaan. Ouders kunnen thuis makkelijk zien wat er de afgelopen tijd aan bod is gekomen voor hun kind, en hoe dit is uitgelegd. De kinderen hebben zo dezelfde eigen houvast bij het werken thuis, als op school.
Hoe fijn is het daarnaast om weer even de bevestiging terug te kunnen lezen van je eigen kwaliteiten, of die dingen waar jij trots op bent en blij van wordt? De leerkracht kan (ook op afstand) verwijzen naar het schrift: weet je nog wat ik je laatst heb uitgelegd? Pak je regel-en onthoudschrift er maar even bij. En als moeder herken ik heel goed dat niet altijd alles wat ik zeg, uitleg of afspreek gelijk goed blijft hangen in het hoofd van mijn 7-jarige zoon!
Waarom een eigen schrift met alles door elkaar? Olga heeft gemerkt dat het een fijn formaat is voor in het laatje op school. De kinderen kunnen net zo vaak en zo lang iets terugkijken totdat ze het zich echt eigen hebben gemaakt. Kinderen weten bijna feilloos waar in het schrift welke info staat.
“Om iets te leren, moet je vlieguren maken. Als kinderen bij het oefenen de mogelijkheid hebben om zelf terug kijken naar uitleg, om strategieën of regels zelf op te zoeken, krijgen zij meer grip op hun eigen leerproces. Dit geeft kinderen een gevoel van competentie en motiveert de kinderen. Door van tijd tot tijd terug te bladeren in het schrift, wordt voor de kinderen hun eigen ontwikkeling direct zichtbaar. Spellingregels die ze vorige maand steeds vergaten, hoeven ze nu al een tijd niet meer op te zoeken!”
De kinderen voelen zich ook trots om wat ze door de weken heen geleerd hebben. Of zoals een leerling het zelf beschreef: "Als ik terug kijk in mijn schrift, dan krijg ik een medaille in mijn hart!".
De komende periode kan dit thuis zelf gestart worden; door de kinderen en hun ouders, al dan niet in samenwerking met de leerkracht die er bij het video-bellen aandacht aan besteed.
En straks gaat het regel- en onthoudschrift, met alle andere spullen, natuurlijk gewoon weer mee terug naar school!
Comments