top of page
Foto van schrijversaschabrasz

Leesbingo en een KindLeesDossier


Een school uit Rotterdam mailde mij de leesbingo die zij afgelopen week weer hebben uitgedeeld onder hun leerlingen. (Met dank ook aan: http://www.webkim.nl/leesbingo-zo-wordt-lezen-nog-leuker/)



Wat is in het onderwijs super belangrijk, waar heb je geen device voor nodig, en waar kunnen kinderen heel erg van genieten? Inderdaad: lezen…!


Lezen is leuker voor kinderen als ze vrij mogen kiezen wat ze lezen; dus ook een stripboek, een informatieboek, een tijdschrift, een moppenboek, een prentenboek, een AVI-uit boek als je eigenlijk nog AVI-M6 leest, de chat met klasgenoten, of de app-berichten op je moeders telefoon. En lezen wordt nog leuker als ze met deze leesbingo uitgedaagd worden om op gekke manieren en op gekke plekken te lezen.


Tip: de openbare bibliotheken zijn ook nu vaak open, voor het afhalen van online gereserveerde boeken. En kinderen tot 18 jaar kunnen meestal gratis lid worden van een bibliotheek. https://www.bibliotheek.nl


Van scholen uit ons netwerk hoorde ik over hun ervaringen met het KindLeesDossier in deze tijd van thuisonderwijs.

Alle kinderen uit groep 3 tot en met 8 hebben dan op school zo’n eigen Leesdossier. Een map(je) waarin de kinderen zelf bewijzen mogen verzamelen over alles wat met hun lezen te maken heeft.



Bij de spullen die de kinderen van school mee naar huis namen voor de periode van thuisonderwijs, zat dan vaak ook hun eigen Leesdossier.


Thuis kunnen zij de volgende bewijzen van hun lezen daar in stoppen:

  • een boekverslag na een gelezen boek (met natuurlijk een keuze uit verschillende soorten boekverslagen);

  • een nieuw gemaakte achterflap van een boek;

  • een gelezen recept bij het koken of bakken thuis;

  • een gelezen gedicht;

  • een gelezen stukje uit de Kidsweek;

  • een gelezen brief of app-berichtje van een vriend of vriendin, of van opa en oma;

  • een (papieren of digitale) boekpresentatie voor de klas;

  • een eigen verwerking bij het boek.


En bijvoorbeeld ook een zelfgemaakte woordzoeker bij een thema, want: “Dit is ook lezen, juf! Ik heb eerst de woorden gelezen en toen opgeschreven. En nu kunnen alle kinderen het door de woordzoeker te maken óók lezen!”


Het maken van een nieuwe achterflap van een boek wordt op een van de scholen gebruikt voor een ‘databank’ in de klas. Een mooie map op de kast met een verzameling van allemaal ideeën en tips over boeken die je écht moet lezen; van de kinderen, voor de kinderen.


Ook thuis kunnen de kinderen natuurlijk gewoon werken aan zo’n achterflap, of aan een boekpresentatie, of aan een eigen verwerking bij een gelezen boek. De kinderen bewaren dit dan in hun Leesdossier-mapje, en nemen het zo straks weer mee naar school.



Eenmaal op school is het Leesdossier een onderdeel van het KindWerkDossier, zoals dat op de scholen uit ons netwerk wordt gebruikt. En zal het ook bekeken worden bij de driehoeksgesprekken (gesprekken tussen leerkracht - ouder - kind) en bij gesprekken tussen de kinderen onderling.


Het samen bespreken van wat de kinderen zelf willen laten zien, werkt namelijk als reflectie en feedback tegelijk. Door met een open en nieuwsgierige houding samen naar deze bewijzen van het lezen te kijken, kan het kind straks ook weer gemotiveerd met nieuwe uitdagingen voor het lezen zijn of haar weg vervolgen op school.


Wie van de kinderen lukt het om in deze periode van thuisonderwijs op alle (Corona-proof) mogelijke manieren van de bingo te lezen…? Voor in je eigen KindLeesDossier!


174 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page