Bouwstenen voor Pedagogisch Evalueren & Verantwoorden

De afgelopen jaren hebben we met leraren en schoolleiders verschillende bouwstenen ontwikkeld voor Pedagogisch Evalueren & Verantwoorden. Met deze bouwstenen geven zij samen betekenis aan wat nodig is op hun school om te komen tot een verantwoord pedagogisch evaluatieprogramma voor de school.


Een pedagogisch evaluatieprogramma dat gebaseerd is op het onderwijsconcept van de school. En waarin de keuze voor evaluatie- en verantwoordingsinstrumenten in een ander daglicht is komen te staan. Waarbij de evaluatie en verantwoording van de opbrengsten van het onderwijs gaat over het 'gehele onderwijs' op de school, en recht doet aan de drie doeldomeinen Kwalificatie, Socialisatie en Subjectwording.


Het werken met de bouwstenen voor Pedagogisch Evalueren & Verantwoorden maakt dat niet de school de kinderen met een schooladvies uitzwaaien, maar dat de kinderen aan het einde van de basisschool vol vertrouwen vertrekken en de school toezwaaien. Alsof ze zeggen: "Geen zorgen, de opbrengst dat ben ik.".


De verschillende bouwstenen zijn hier te vinden. De komende tijd zullen we de bouwstenen afzonderlijk nader bekijken.


#pedagogischevaluerenenverantwoorden #netwerkpev #ruimtevooreigenheid