EDINE HONDERs

eigenaar En-Idee

Onderwijsontwikkeling

Edine Honders

Edine is ruim 10 jaar werkzaam op de Eerste Westlandse Montessorischool in Monster (EWMM) in verschillende rollen. Inmiddels is zij daarnaast ook werkzaam als montessori-opleider bij de Haagse Montessoriopleiding. Daarnaast onderzoekt, ontwerpt en begeleidt zij met plezier onderwijsideeën om het onderwijs voor kinderen te verbeteren. Een speerpunt van haar werkzaamheden is het begeleiden van individuele leerkrachten en teams bij het verbeteren van het klassenmanagement. Dit doet zij vanuit haar eigen bedrijf En-Idee (www.en-idee.nl). 

Triband en Netwerk PEV

In haar opleiding Pedagogisch Evalueren & Verantwoorden heeft zij onderzoek gedaan naar verwondering als begin en eind van onderzoekend leren; ‘dat wat je wilt weten van wat je nog niet weet’. Zij heeft hiervoor ook een, met filmmateriaal ondersteund, stappenplan voor onderzoekend leren gemaakt en verschillende werkvormen beschreven om verwondering te stimuleren. Gevoed door de ervaringen in haar eigen lespraktijk schreef zij samen met een collega ook een artikel hierover. 

 

Daarna heeft zij de Master Leren en Innoveren gedaan bij INHolland Den Haag. Haar onderzoek voor deze studie ging over het integreren van formatief evalueren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Naar aanleiding van dat onderzoek is zij individuele leerkrachten en teams gaan begeleiden bij het vormgeven van krachtig klassenmanagement, met de integratie van formatief evalueren.

 

Hierbij ontwikkelde zij sterke modellen voor het klassenmanagement in een school, die uitgaan van een grote mate van eigenaarschap over het eigen leren bij de kinderen. En hiermee leert zij de leraren hoe zij de ontwikkeling bij de kinderen op gang kunnen brengen waardoor kinderen van zelfstandig (ver)werken naar zelfverantwoordelijk leren komen. 

 

‘Loopt het, lukt het, leert het.’

 

In haar werk is zij vanuit een houding van nieuwsgierigheid en betrokkenheid steeds op zoek naar verbinding; zowel met kinderen als met collega’s in het veld. Haar missie is om samenwerkend leren tussen leerkrachten te waarborgen, om zo in een team een gezamenlijk ‘kunnen’ te creëren. 

 

Kenmerkend is haar vertrouwen; vertrouwen in de kinderen en leraren, om hun ‘eigen-wijsheid’ te ontwikkelen, en vetrouwen in de scholen om evaluatie-en verantwoordingsinstrumenten te ontwikkelen en kinderen te volgen op een manier die bij de organisatie past. 

 

 

‘Onderwijs als inspiratiebron’

en-idee.jpg